Jonas Vingegaard tog endnu en etapesejr i Giro d’Italia, men planen så helt anderledes ud, da dagen begyndte.

Jonas Vingegaard sikrede sig søndag sin anden etapesejr i årets Giro d’Italia, da han kørte alene over målstregen på løbets 9. etape.
Sejren var dog ikke en del af Team Visma | Lease a Bikes oprindelige strategi for dagen. Det forklarede danskeren selv i vinderinterview efter etapen, der blev vist på Eurosport.
Holdet havde ikke planlagt at køre for en etapesejr, men justerede taktikken undervejs, da det stod klart, at Decathlon ville forsøge at sikre sig etapesejren.
Decathlon trak størstedelen af feltet gennem etapen, og på den afgørende stigning angreb østrigeren Felix Gall.
Vingegaard fulgte med i angrebet uden at overtage føringen, hvorfor han ventede med at slå til til det afgørende øjeblik.
“Da sejren var inden for rækkevidde, besluttede vi på sidste stigning at gå efter den,” sagde Vingegaard i interviewet ifølge Ritzau.
Den danske rytter distancerede til sidst Gall og tog dermed endnu en sejr. Han beskriver modstanderens angreb som kraftfuldt, men tilføjer, at han heldigvis havde kræfterne til at følge med og sætte sit eget træk ind.
Inden løbets anden hviledag indtager Vingegaard andenpladsen i det samlede klassement, da han stadig er adskilt fra den førende Afonso Eulálio fra Bahrain Victorious med 2 minutter og 24 sekunder.
Tirsdagens lange enkeltstart venter forude og kan potentielt rykke afgørende ved stillingen. Og den tidligere Tour de France-vinder er da også godt tilfreds med udgangspunktet.
“Vi er selvsagt, hvor vi gerne vil være. Jeg er i en god position i klassementet, og alt ser indtil videre godt ud for os,” lød det fra Vingegaard efter etapen.