Den tidligere verdensmester mener, at reglerne begrænser kørernes mulighed for at vise deres talent bag rattet.

Den tidligere Formel 1-verdensmester Nigel Mansell støtter Max Verstappen i hans kritik af de nuværende regler i Formula 1. Sådan lyder det fra Mansell i et interview med Sky Sports.
Verstappen har det meste af denne sæson været kritisk over for de nye regler, og der har endda været spekulationer om, hvorvidt han overvejer at stoppe karrieren. Det afviser Mansell dog klart.
“Nej, nej, nej. Max giver bare sin mening til kende. Han er en fantastisk verdensmester,” siger Mansell og fremhæver hollænderens præstationer de seneste år.
Den tidligere Ferrari-kører mener, at kritikken er berettiget, selvom tonen måske har været en anelse skarp. Han gør det også klart, at flere andre kørere deler samme bekymring over reglerne.
“Han har helt ret i at sige, hvad han mener. Måske har han været lidt for hård, men mange andre kørere oplever det samme,” siger Mansell og henviser blandt andet til episoder i denne sæson.
Et centralt kritikpunkt er de tekniske begrænsninger, der blandt andet skyldes energigenvinding og såkaldt ‘super clipping’. Ifølge Mansell betyder det, at bilerne mister fart i sving, hvilket han mener strider mod sportens grundidé.
“Det her med at gå ind i hurtige sving og sænke farten med 50 til 70 kilometer i timen – det er ikke Formel 1,” siger han og understreger, at sporten bør handle om kørernes evner.
Kritikken af reglerne vokser blandt både kørere og interessenter, hvilket har fået FIA til at melde ud, at man er i dialog med hold og motorproducenter om mulige justeringer.