Helmut Marko har afsløret, at der især er ét Formel 1-hold, der har gjort store fremskridt.

Helmut Marko er kommet med sine tidlige forudsigelser for 2026-sæsonen i Formel 1. For første gang i over 20 år kommer han ikke selv til at være aktivt involveret i sporten.
Marko forlod sin tilsyneladende evige rolle som rådgiver hos Red Bull Racing ved udgangen af sidste sæson. I en alder af 82 år virker det usandsynligt, at han har planer om at påtage sig en rolle hos et andet hold.
Alligevel har Marko bevaret alle sine kontakter i paddocken, og uden Red Bulls PR-afdeling til at holde ham i kort snor, kan han nu være mere åbenmundet i medierne, end han tidligere var.
Red Bull forventer at få en svær start på 2026-sæsonen, mens Mercedes går ind i året som favorit – muligvis lige foran de regerende verdensmestre fra McLaren.
I et interview med den østrigske tv-station ORF sagde Marko, at han har en forestilling om, at Lando Norris kommer til at forsvare sin titel.
Den unge brite slog Max Verstappen med blot to point i 2025, hvormed han kunne sikre sig sit første verdensmesterskab i Abu Dhabi, mens holdkammeraten Oscar Piastri også var tæt på.
Marko mener dog også, at Mercedes-køreren George Russell er nødt til at kæmpe med om titlen. Selvom Russell har vundet fem grandprixer i sin karriere, kan han nu have chancen for at tage det næste skridt.
De omfattende regelændringer i 2026 åbner naturligvis muligheden for en ændring i det traditionelle styrkeforhold i Formel 1. I den forbindelse har Marko opfordret fans til at holde øje med Williams.
– Så det kan sagtens blive Lando Norris igen, sagde han, da han blev spurgt om sine forudsigelser.
– Jeg har også hørt, at Williams har gjort betydelige fremskridt. Og hvis George Russell vil være helt i toppen, er han nødt til at omsætte det til handling nu og kæmpe for verdensmesterskabet.