Hamilton med overraskende udmelding om Ferrari-bil

Den britiske stjerne mener, at han kunne have præsteret bedre med Ferraris tidligere bil.

Foto: Jay Hirano / Shutterstock.com
Foto: Jay Hirano / Shutterstock.com

Lewis Hamilton mener selv, at han kunne have haft større succes hos Ferrari, hvis Formel 1 ikke havde ændret de tekniske regler frem mod 2026.

Den syvdobbelte verdensmester skiftede til Ferrari i 2025, hvor de såkaldte ground effect-regler stadig var gældende. Her oplevede han en svær sæson uden podieplaceringer for første gang i karrieren, og han kvalificerede sig også sidst på ren fart i Las Vegas.

Hamilton vandt ganske vist sprintløbet i Kina, men havde generelt svært ved at finde sig til rette i SF-25-bilen. Ifølge briten passede bilens karakteristika ikke rigtigt til hans kørestil, da han foretrækker sen og hård nedbremsning samt en aggressiv indstyring i svingene.

Ground effect-bilerne belønner derimod en mere flydende tilgang gennem sving, hvor kørerne bremser tidligere og holder høj fart gennem kurverne. Samtidig mangler bilerne den bevægelse på bagenden, som Hamilton normalt bruger aktivt i sin kørsel.

Med de nye 2026-regler er bilernes aerodynamik blevet ændret ganske markant, hvilket på papiret passer bedre til Hamiltons stil. Alligevel mener han, at han kunne have haft større succes, hvis han havde været med til at udvikle en Ferrari under de tidligere regler.

“Jeg er et godt sted i mit liv, og jeg synes, at bilerne er sjovere at køre end ground effect-bilerne,” siger Hamilton ifølge RacingNews365.

“Hvis jeg havde haft endnu et år med ground effect, ville det have været en bil, jeg selv havde været med til at udvikle.”

Han gør det samtidig klart, at fraværet af de tidligere problemer med ‘bouncing’ også spiller en rolle i hans nuværende oplevelse af bilerne.

Seneste nyt
Flere nyheder
Om
SportInsider.dk udgives af:
Busekist Digital
CVR: 28491735

Trindsøvej 6, 1.
8000, Aarhus C
Danmark
SportInsider.dk